Kommunikation och bemötande - enligt SBAR

Arrangör

Lärcentrum

Målgrupp

Medarbetare inom Regionen, privata vårdgivare och kommunerna i Västmanland. Rekommendation är att fler från varje verksamhet går samtidigt.

Innehåll/Beskrivning

Strukturerad kommunikation enligt SBAR.
SBAR är ett kommunikationsverktyg som utvecklats för komplexa och riskfyllda miljöer där en stor mängd information överförs. Effektiv kommunikation på arbetsplatsen skapar tydlighet, förtroende och ökad säkerhet. I professionella samtal mellan kollegor samt vid samtal med patienter och närstående kan en god kommunikation undvika missförstånd samt ge möjlighet till goda prioriteringar. SBAR rekommenderas nationellt av SKL, LÖF, Vårdföretagarna, Läkarförbundet och Vårdförbundet.

Syfte

Syftet är

  • att ge goda kunskaper och färdigheter i kommunikation och bemötande vid professionella och spontana samtal.
  • att utveckla goda färdigheter i kommunikationsverktyget SBAR.

Utbildningen avser att skapa förståelse i grundläggande beteendevetenskapliga principer vid kommunikationsprocesser med tillämpningar inom aktuella arbetsuppgifter.

Mål/lärandemål

Målet är att deltagarna skall efter genomgången grundutbildning kunna genomföra professionella samtal genom ett beteendevetenskapligt förhållningssätt i kommunikation utifrån strukturerad kommunikation enligt SBAR.

Tidsåtgång

8 timmar (en heldag)

Övrig information

Önskar du stöd i att implementera SBAR eller annan form av utbildning gällande kommunikation och bemötande enl. SBAR på din avd./enhet hör av dig till Lärcentrum och ansvarig utbildningssamordnare för en fortsatt planering.
Utbildningen anordnas utifrån förfrågningar och behov.

Kostnad

Som privat vårdgivare och kommunanställd debiteras en kostnad på 290 kr

Kontaktperson

Johanna Hyltberg,

johanna.hyltberg@regionvastmanland.se 

Längd: 8 h